Ako rozflákať 15 miliónov v školstve

Autor: Juraj Hipš | 11.6.2019 o 9:04 | (upravené 11.6.2019 o 9:14) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  8312x

Predstavte si, že máte k dispozícií 15 miliónov eur a môžete ich použiť na zlepšenie slovenského školstva. Čo urobíte?

Takúto úlohu v týchto dňoch rieši Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu a jeho podriadená organizácia Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ). Ich postup je zvláštny a zaslúži si pozornosť verejnosti. Je nespochybniteľnou pravdou, že slovenské školstvo je finančne podvyživené. O to viac zaráža ľahkovážnosť a nezodpovednosť s akou ide premrhať milióny eur.  Slovensko podľa medzinárodného testovania 15-ročných žiakov OECD PISA vykazuje problémy v oblastiach čitateľskej, prírodovednej aj matematickej gramotnosti. V medzinárodnom meraní PISA sme sa v oblasti tímového riešenia problémov ocitli v rámci krajín OECD na 28. mieste. Celkovo sa meralo 32 krajín OECD. Signifikantne horší boli už len žiaci z Mexika a Turecka.

Po kritike navýšenie

Rezort školstva sa rozhodol, že peniaze treba použiť na finančnú gramotnosť. Je pravda, že aj tu dosahujeme podpriemerné výsledky. Ministerstvo to vyhodnotilo ako pálčivú tému slovenského vzdelávacieho systému, a preto si  zaslúži štatút národného projektu. Ten sa má realizovať pod názvom  „Finančná gramotnosť ako súčasť kľúčových kompetencií žiakov.“  A treba na neho presne 14 998 826,50 €.

Niekoľko týždňov dozadu bolo na tento projekt treba „len“ 5 miliónov eur, ale po kritike odbornej verejnosti sa udiala zvláštna vec. Napriek tomu, že voči projektu bolo vznesených veľa zásadných pripomienok, tak sa nezrušil. Naopak, trojnásobne narástol.  ŠPÚ si očividne vykladá kritiku spôsobom, že ak sa vám nepáči, tak just to spravíme a ešte za drahšie. Ide predsa o európske peniaze a z cudzieho krv netečie. Pamätáte ešte na heslo národniarov „Cudzie nechceme, svoje si nedáme“? Táto strana, ktorá v súčasnosti riadi školstvo, sa očividne tiež snaží o inovácie. Nové heslo znie „Cudzie si berieme, svojim si dáme“. Slota by sa mal čo učiť.

Len nie otvorenú súťaž

Pripusťme, že jedným z najhorúcejších problémov školstva je finančná gramotnosť. A na chvíľu zabudnime, že z projektu za 5 miliónov sa po kritike rozpočet navýši na 15 miliónov. Lenže aj ďalšie skutočnosti potvrdzujú, že ide  o nezmyselný projekt, ktorého cieľom ani zďaleka nie je pomôcť deťom a učiteľom v školách.

Ak by ministerke školstva tak veľmi na srdci ležala finančná gramotnosť, tak by sa snažila  hľadať tých najlepších pre túto oblasť . V normálnej krajine by  sa vypísala verejná a transparentná súťaž, do ktorej by mohli rôzne subjekty predložiť svoje projekty. V rámci európskych dotačných programov ide  o tzv. dopytovo-orientované výzvy.

Ministerstvo má skôr záľubu v monopoloch. Preto sa rozhodlo využiť štatút tzv. národného projektu. V praxi to znamená, že žiadna súťaž sa nekoná a projekt dostane organizácia, ktorú ministerstvo určí. V prípade finančnej gramotnosti „vyhral“ Štátny pedagogický ústav na čele s nominantom SNS. Že ste nikdy o tejto inštitúcii v súvislosti s finančnou gramotnosťou nepočuli? Úprimne povedané, veľká časť verejnosti ani netuší, že takáto organizácia existuje. A keď sa spýtate v pedagogickej obci, čo ŠPÚ užitočné robí, väčšinou len bezradne myknú plecami.  Dostanú však  15 miliónov eur, lebo nikto iný sa z rozhodnutia ministerstva o tieto peniaze uchádzať nemôže. Lebo cudzie už chceme, aby sme svojim dali.

Duplicita

To stále nie je všetko.  Skutočné vyvrcholenie prichádza až teraz. Väčšina z cieľov, ktoré si určil národný projekt, sa už realizuje. Nerobí to štát, ani tam netečú peniaze z eurofondov. V tejto oblasti sa napríklad dlhodobo pohybuje renomovaná nezisková organizácia Junior Achievement, ktorej programy majú veľmi dobré výsledky. Odporúča ich školám aj samotné ministerstvo.

Nadácia Slovenskej sporiteľne už niekoľko mesiacov realizuje projekt FinQ zameraný na finančnú gramotnosť s cieľom zvýšiť jej úroveň na slovenských školách.  A čuduj sa svete, mnohé z aktivít, na ktoré chce štát minúť milióny, už súkromná nadácia spravila za vlastné. ŠPÚ chce napríklad analyzovať štátne vzdelávacie programy a pritom už nadácia vypracovala štúdiu s názvom  „GAP Analýza/Diferenčná analýza finančného vzdelávania v Slovenskej republike.“  ŠPÚ o analýze vie, ale veď prečo na ňu neminúť verejné zdroje a zaplatiť „svojich“ ľudí, aj keď ju robí duplicitne.

ŠPÚ chce testovať úroveň kompetencií žiakov v oblasti finančnej gramotnosti, pričom rovnakú aktivitu bude robiť  aj nadácia prostredníctvom metodiky DaCoSiDe. Nehovoriac o tom, že finančnú gramotnosť testuje aj PISA, do ktorej je Slovensko zapojené. Tých duplicitných aktivít je mnoho, od vytvárania metodických materiálov až po pilotné vzdelávacie programy. Prečo chce štát silou mocou minúť 14 998 826,50 € na niečo, čo ponúka školám niekto iný z vlastných zdrojov, je záhada.

Ak bude pani ministerka vyplakávať, ako jej chýbajú financie v rezorte, môže si spomenúť na tento prípad. Lebo zdá sa, že finančne vzdelávanie potrebuje miesto detí skôr vedenie ministerstva školstva. Pravda, sedliacky rozum nám hovorí, že riadenie školstva a vzdelávania by mali mať v rukách gramotní ľudia. Nielen finančne.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Schválili 80-tisíc, čudný galavečer stál viac ako polmilión

Ako ministerstvo kultúry dokázalo minúť oveľa viac, ako mu dovolili.

Stĺpček Petra Schutza

Súd v kauze vraždy ani nemôže prísť dosť skoro

Ján Kuciak a Martina Kušnírová si zaslúžia ešte jeden symbol.


Už ste čítali?